img

PENUŠAVI SVET 2020

/
/
949 📖

Svet danas proizvodi oko 2,5 milijardi boca penušavih vina godišnje, što predstavlja porast od čak 57% u odnosu na 2002. Ukupna proizvodnja penušavaca čini skoro 8% ukupne proizvodnje vina u svetu, koja inače iznosi oko 32,5 milijardi boca godišnje.

Nedavno su saradnici magazina Forbes, Per i Brita Karlston, u članku pod nazivom “The World Is Thirsty For Sparkling Wines, But Which Are The Winners?”, ukrstili najsvežije podatke nekoliko međunarodnih vinskih instituta i objavili zanimljiv presek aktualne situacije na svetskom tržištu penušavih vina, čije delove vam prenosimo.

Za početak, recimo, interesantno je da na listi vodećih proizvođača nije Francuska, već Italija, kao i da se Nemačka nalazi na 3. mestu:

  1. Italija, 660 miliona boca (27% ukupne svetske proizvodnje)
  2. Francuska, 550 miliona (22%)
  3. Nemačka, 350 miliona (14%)
  4. Španija, 260 miliona (11%)
  5. SAD, 162 miliona boca (6%)

Ovih pet zemalja proizvodi oko 80% svih penušavih vina na svetu.

Što se tiče ostalih proizvođača, zanimljivo je da najveći porast proizvodnje penušavaca u poslednjoj deceniji beleže zemlje kao što su Australija, Brazil, Velika Britanija i Portugal.

  • Najveći potrošač penušavih vina je – Nemačka, pa tek onda Francuska i za njom SAD, Rusija i Italija.
  • Najveći izvoznici su Italija, Francuska i Španija, čija penušava vina su 2018. npr. činila čak 85% ukupnog izvoza penušavaca u svetu.
  • Najveći uvoznici su Velika Britanija i SAD, koji su 2018. uvezli po 175 miliona boca svaka. Iza njih je Nemačka sa 88 miliona, a zatim Belgija i Rusija sa po 50 miliona boca.
  • Zanimljivo je da penušava vina čine samo 9% ukupnog svetskog izvoza vina, ali istovremeno čak 21% u vrednosti ukupnog izvoza. U tom pogledu, najveći uvoznik su SAD, a njih slede Velika Britanija, Japan i Singapur.

ITALIJA

Italija je najveći proizvođač penušavih vina današnjice, zahvaljujući naravno – svetskoj popularnosti proseka (Prosecco). Od 660 miliona boca penušavca godišnje, čak 500 miliona boca je proseko, čija glavna zona je severoistoična Italija (pre svega Veneto i u manjoj meri Friuli). Apelacija Prosecco DOC, osnovana 2009, zauzima površinu od 28.000 hektara vinograda i u tom smislu predstavlja najveću DOC apelaciju u Italiji.

Prosecco DOC slede Franciacorta DOCG u Lombardiji i Trento DOC u Trentinu, koji svoja penušava vina (spumante) proizvode šampanjskom/tradicionalnom metodom (sekundarnom fermentacijom u boci; za razliku od proseka koji se proizvodi Šarmat-Martinoti metodom, odnosno sekundarnom fermentacijom u tankovima).

Italija izvozi oko 485 miliona penušavaca godišnje (za oko 1,5 milijardu evra), što čini čak 43% ukupnog svetskog izvoza u smislu količina, odnosno 25% finansijske vrednosti.

FRANCUSKA

Francuska je na drugom mestu po proizvodnji penušavih vina sa oko 550 miliona boca godišnje. Ona je druga i po potrošnji i prema izvozu, ali je ubedljivo na prvom mestu u pogledu finansijske vrednosti u svim parametrima. Zahvaljujući šampanjcu naravno, koji čini ukupno 60% francuske proizvodnje penušavaca.

Od 240 miliona izvezenih boca 2019, čak 156 miliona su bili šampanjci, koji su najviše doprineli činjenici da Francuska bude na prvom mestu po vrednosti izvezenih penušavih vina – sa čak 52% svetskog udela. Njihov izvoz je vredeo 3 milijarde evra, duplo više od Italije. Francuzi pritom mnogo šampanjca popiju i sami, pa je npr. prošle godine ukupan obrt šampanjca (na domaćem i svetskom tržištu) iznosio čak 5 milijardi evra, što je inače najviše ikada.

Pored šampanjca, Francuska godišnje proizvodi i skoro 110 miliona boca penušavog vina (takođe po tradicionalnoj metodi) poznatog kao Crémant, koje se pod tim imenom proizvodi u osam regiona (Alzas, Burgundija, Bordo, Limu, Loara, Žira, Dije i Savoja). Oko 50% proizvodnje Crémant-a čine Alzas i Burgundija. Većinu popiju sami Francuzi.

ŠPANIJA

Većinu od 260 miliona boca španskih penušavih vina čini Cava (“kava”), čak 244 miliona boca 2018. npr. Španija je treći najveći izvoznik, odmah iza Francuske, kada je reč o količinama, ali za razliku od Francuske koja je i veliki potrošač, Španija čak 88% svojih penušavih vina izvozi – oko 225 miliona boca godišnje, najviše u SAD, Veliku Britaniju i Belgiju.

Za proizvodnju “kave” se koristi oko 38.000 ha vinograda, najviše u Kataloniji. Iako se i ona proizvodi šampanjskom metodom (uz obavezno odležavanje od 9 meseci na talogu kvasaca), njene cene su znatno niže od šampanjaca. To poslednjih godina Španci pokušavaju da menjaju povećavanjem količina organskih vina i skupljih kategorija “kave”, kao što su Gran Reserva i Cava de Paraje Calificado.

NEMAČKA

Nemci obožavaju svoj penušavi Sekt, njihov odgovor na šampanjac. Sekt je glavni razlog što Nemci zauzimaju prvo mesto po potrošnji penušavih vina u svetu i on predstavlja većinu od ukupno 350 miliona boca penušavih vina koje Nemačka proizvode godišnje. To je, inače, skoro trećina (oko 28%) ukupne nemačke proizvodnje vina.

Dobar deo te proizvodnje pripada njihovom najvećem proizvođaču, megavinariji Henkell & Co, koja je 2018, kupivši španski Freixenet, postala i najveći proizvođač penušavih vina na svetu, zauzimajući neverovatnih 8% ukupnog svetskog tržišta penušavih vina.

SAD

Amerikanci godišnje popiju oko 300 miliona boca penušavih vina, od čega je oko polovina američkih, najviše iz Kalifornije. Kada se to ima u vidu, potrošnja francuskih šampanjaca na američkom tržištu ne izgleda prevelika – svega 6%, ali među tih 18 miliona boca je mnogo onih najskupljih.

Svet je u poslednjih dvadeset godina zaista bio žedan penušavih vina, kako su i zaključili autori Forbsovog članka. Bio – sve do pošasti korona virusa. A, da li će i dalje biti, to ćemo tek da vidimo, kao i sve ostalo, zar ne? Šta će se dogoditi sa tržištem penušavih vina do kraja 2020. i koliko će se promeniti svet vina deo je onog “pitanja svih pitanja” – da li će se, koliko i u kom smislu promeniti naš svet uopšte. Svi se nadamo – nabolje.

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Pinterest
This div height required for enabling the sticky sidebar
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :