img

SANĐOVEZE I PRIČA O TRI VINOGRADA

/
/
1097 📖

Prestižni italijanski vinski vodič Guida Essenziale ai Vini d’Italia čuvenog eksperta Danijelea Černiljija je za vinariju godine 2020. u Italiji proglasio vinariju Barone Ricasoli Castello di Brolio. U obrazloženju nagrade se, pored konstatacije da se radi o “velikom klasiku toskanskog vinarstva” koji najviši kvalitet dokazuje svake godine, navodi i to da je njihova nova Crus serija tri sanđovezea “prosto neverovatna”.

Sa ova tri nova vina u kategoriji Chianti Classico Gran Selezione ova, najstarija italijanska vinarija (i treća na svetu) otvorila je prolaz u novu dimenziju svojih vinograda, koji su na istom mestu već punih 868 godina (od 1141). Nakon više od 15 godina naučnih istraživanja i selekcije sanđovezea sa različitih zemljišnih podloga, Frančesko Rikazoli (Francesco Ricasoli), predvodnik 32-e generacije ove baronske familije, pronašao je tri parcele sa najsnažnijim izrazom sanđovezea u Brolio vinogradima. Tri nova „Crus“ vina (Colledilà, Roncicone, CeniPrimo) su rođena 2015. i odmah pobrala snažne aplauze vodećih svetskih vinskih kritičara. Berba 2016. je tu novu sjajnu priču podigla na još viši nivo.

Ova vina sam prvi put probao prošle jeseni, u samoj vinariji, zajedno sa Frančeskom Rikazolijem, koji me je sa izuzetnom pasijom proveo kroz priču o ova tri vinograda. Nedavno sam ih probao ponovo, uživajući u njihovom fantastičnom razvoju u bocama, koji će očigledno trajati godinama. Ovo su zaista tri velika sanđovezea, sposobna da odležavaju po 20 i više godina.

Sva tri vina imala je priliku da u decembru proba i publika 16. Beogradskog Salona Vina, a Frančesko Rikazoli ih je posebno predstavio i na izuzetno posećenom Master Class-u.

Prateći osnovnu Frančeskovu ideju da prikaže izraz različitih teroara u sanđovezeu, sva tri vina su prošla identičnu vinifikaciju i način odležavanja (18 meseci u hrastovim buradima od 500 l, od kojih su 30% bila nova, a 70% korišćena dve godine). Ovo su moje impresije:

RONCICONE 2016 (Sangiovese 100%)

Roncicone nosi ime po vinogradu površine 10 ha (na 320 m.n.v.) čije je zemljište bogato fosilnim ostacima praistorijskog mora, sa dosta krupnog šljunka i peščanih nanosa, ali i sa glinom u dubljim slojevima.

Vino se otvara slojevima zrelog šumskog voća (kupina i borovnica), osvežavajućih cvetnih nota (ljubičice, lavande) i začina, na koje se u dubini nadovezuju tonovi vlažne zemlje, vlažnog kamena, duvana i dima. Na nepcima je bogato, već baršunastih tanina. Završnica je kompleksna, dugotrajna i izuzetno osvežavajuća i sočna.

Prosečna cena: oko 45

COLLEDILÀ 2016 (Sangiovese 100%)

Colledilà („koledila“) na toskanskom dijalektu znači: „brdo sa druge strane“. To je jedan vinograd veličine 7 ha, smešten na brdu (390 m.n.v.) koje predstavlja geološku formaciju koju u Toskani zovu Albarese („albareze“). Tlo vinograda je prekriveno krupnim kamenjem, a u dubini je bogato krečnjakom i glinom.

Vino ima izuzetnu dubinu aroma, koje se pojavljuju u gustim slojevima mirisa voća (šljiva, višanja, ribizli, borovnica) i začina, praćenih tonovima sveže zaorane zemlje, mahovine i suvih listova duvana. Na nepcima je snažno, puno, sa taninima koji se polako pretvaraju u baršun. Završnica je intenzivna, dugotrajna, slojevita, elegantna i izuzetno osvežavajuća.

Prosečna cena: oko 50 € (vino je dostupno u domaćim vinotekama)

CENIPRIMO 2016 (Sangiovese 100%)

CeniPrimo („ćeniprimo“) je vinograd površine 6 ha, smešten na 300 m.n.v, na fluvijalnom zemlljištu iznad reke Arbija.

Vino je gusto, punog tela i moćne strukture prožete besprekorno integrisanim voćem, kiselinama i taninima. Otvara se izuzetnim intenzitetom aroma šumskog voća, trešanja, višanja i šljiva, sa brojnim nijansama mirisa začina, bilja, zemlje i kamena. Na nepcima je baršunasto, obilno, sa fantastičnom voćnom svežinom. Završnica je neverovatno sočna i traje u nedogled.

Prosečna cena: oko 55 €

Slavomir Ćirović (degustacija: sep.i dec. 2019, april 2020)

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Pinterest
This div height required for enabling the sticky sidebar
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :